Luk
FormTop TræningsLog, Målsætninng og Sæsonplan
NYHEDSBREV for CYKELFANS!

Få cykel TIPS og TRICKS sendt direkte til din email...
Tilmeld dig her:




Modtag HTML?


NYHEDSBREV

Træningsprogram

  • Slideshow
  • Slideshow
  • Slideshow

Få dig et personligt skræddersyet træningsprogram.!

Målrettet til:

  • Cykling
  • Løb
  • Triathlon
  • Duathlon

Læs mere her...
Banner

Skal jeg købe en watt måler?

 Email
Brugervurdering: / 6
DårligBedst 
Skrevet af Jakob Andersen   
Fredag, 16 Januar 2009 00:00

Jeg blev spurgt om følgende forleden dag:

Spørgsmål: Jeg træner ca. 7-8000 km om året og søger at forbedre mig. Jeg bruger pulsmåler og overvejer at købe en med watt måler, men jeg har et begrænset budget, og de er dyre. Skal jeg købe en wattmåler og vil den hjælpe til at forbedre mig hurtigere?


Mit svar: Ja, den kan hjælpe dig til at forbedre dig hurtigere. Men det betyder stadig ikke at du skal købe en. Læs her hvorfor.

Tænk på din træning som en taburet med tre ben, nemlig effekt, hjertefrekvens og din opfattelse af anstrengelse. Hvert ben er vigtigt.

  • Hjertefrekvensen fortæller hvordan du reagerer på træningsintensitet 
  • Effektmåling fortæller hvor stor intensiteten er i watt 
  • Din Opfattelse af Anstrengelsen - når du lærer at bruge det - fortæller dig, begge disse ting på en gang. Det er din egen måling af reaktionen på din krop og sjæl på de belastninger som træningen giver

Jeg vil hævde, at når du lærer at lytte til din krop har du det vigtigste "måleredskab" du kan få!

Denne færdighed opnåes ved at have opmærksomhed på signaler som din vejrtrækning, kroppens forbrænding, følelse af velvære - mental tilstand, lige fra "Jeg er meget super stærk!" til "Jeg vil hjem og hvile mine ben!".

Det tager lang tid at udvikle evnen til at opfatte disse signaler præcist og omsætte dem til specifik ændring af træning så du giver dig selv optimal træning. Men det er det vigtigste element af alle træningsværktøjer.

Du har allerede en pulsmåler, så fortsæt med at bruge den som hjælp til at forstå din opfattelse af anstrengelsen. Din hjerterytme kan være vildledende, da den bliver påvirket af mange faktorer, herunder dehydrering, temperatur, træthed, glykogen niveau og psykiske tilstand. Derfor er  hjertefrekvensen ikke et nummer, der kan stoles på når du sammenligner dine træningsture.

Wattmålere er fremragende træningsanordninger, fordi de giver dig et objektivt mål af din indsats. De er fantastisk til at træne præcist efter i gentagne sessioner og til at teste dine fremskridt.

De kan også give dig mulighed for at analysere dine træningsprogrammer. Software fra forskellige producenter gør det muligt at gennemgå dine træningsprogrammer i detaljer. Det er en god ting.

 

NYHEDSBREV



Få cykel TIPS og TRICKS sendt direkte til din email...Tilmeld dig her:

Modtag HTML?

Rytter feedback

Niclas: "Træningen går super! Og for at det ikke skal være løgn, vandt jeg årets første marathon i Silkeborg. Så jeg er bare tilfreds!"

Klaus: "Har aldrig været i så god form som nu"

Cykeltræningsprogram

Et besøg værd

Velopress Cykel 

Træning