Luk
FormTop TræningsLog, Målsætninng og Sæsonplan
NYHEDSBREV for CYKELFANS!

Få cykel TIPS og TRICKS sendt direkte til din email...
Tilmeld dig her:




Modtag HTML?


NYHEDSBREV

Træningsprogram

  • Slideshow
  • Slideshow
  • Slideshow

Få dig et personligt skræddersyet cykel træningsprogram.!

SPAR 200 DKK !!!

Læs mere her...

AT Watt Test for Cykelryttere

PDF Udskriv Email
Brugervurdering: / 9
DårligBedst 
Skrevet af Jakob Andersen   

En test af din AT Watt kan både foretages på en cykel indendørs eller på din cykel på landevejen. Testen skal give dig svar på hvor mange watt du kan præstere i gennemsnit på en time. Med denne viden kan du træne meget præcise intervaller hvor du skal yde en fast watt ydelse i pedalerne.

Det giver kun mening at udføre testen hvis du har en watt måler på din cykel således, at du kan bruge testresultatet i din træning fremover. Hvis ikke du har en watt måler på din cykel, kan du træne efter din puls, som giver dig en præcis pulszone du skal holde når du træner intervaltræning.

Watt træning anbefaler jeg til dig der er super seriøs cykelrytter eller dig som ikke går på kompromis med din cykeltræning.

Testen foregår på din cykel på landevejen og kan både vise dig din aktuelle AT watt og din AT puls.

Du skal finde en rundstrækning på 5-10 km som er flad eller med relativt få flade bakker, så du får vinden ind fra alle retninger. For at testen skal blive troværdig, skal du foretage testen en gang om måneden og varme op på samme måde før testen, så du hele tiden får tilpasset testresultatet til din aktuelle form. Du må ikke lægge så hårdt ud i selve testen at du er nødt til, at justere hårdheden ned midt i testen.

Opvarmning for alle typer Cykelryttere

15 min. - Varm op med stigende puls i let gear.
5 min. - Kør pulsen op på din beregnede AT Puls og hold den.
5 min. - Rul i let gear og få pulsen ned.

Testen starter:

  2 min. - Arbejd din puls op i det område du mener at kunne holde testen ud.
  8 min. - Hold pulsen med kacence på 90-100 OPM
  19min. - Start målingen og kør så stærkt som du kan holde til i alle 19 min.
  1 min. - Afslut testen med en max kræftanstrengelse. Stop derefter målingen

Testen er slut.

20 min. - Kør i lavt gear og med lav puls

Testresultat:

Testresultatet er gennemsnittet af din Puls og de antal Watt du har opnået i de sidste 20 min af testen

Den hurtige test:

Efter ovenstående opvarmning cykler du 5 km på flad vej hvor du giver dig fuldt ud med en jævn kraftoverførsel og puls. Start ikke for hårdt eller for blødt på denne test. Resultatet vil for den erfarne cyklist være ca. 10 % højere end din AT watt eller din AT puls. For den mindre erfarne cyklist vil din AT watt eller din AT puls ligge 13-15 % lavere.

 

NYHEDSBREV



Få cykel TIPS og TRICKS sendt direkte til din email...Tilmeld dig her:

Modtag HTML?