Luk
FormTop TræningsLog, Målsætninng og Sæsonplan
NYHEDSBREV for CYKELFANS!

Få cykel TIPS og TRICKS sendt direkte til din email...
Tilmeld dig her:




Modtag HTML?


NYHEDSBREV

Træningsprogram

  • Slideshow
  • Slideshow
  • Slideshow

Få dig et personligt skræddersyet træningsprogram.!

Målrettet til:

  • Cykling
  • Løb
  • Triathlon
  • Duathlon

Læs mere her...
Banner

Det runde tråd

PDF Udskriv Email
Brugervurdering: / 20
DårligBedst 
Skrevet af Jakob Andersen   
Det runde tråd har sine særlige fordele når du virkelig har brug for, at træde igennem såsom:
  • Enkeltstarter (TT – Time Trial)
  • Holdtidskørsel (TTT – Team Time Trial)
  • I intervaltræning
  • I særligt krævende situationer
  • Køre fra én gruppe og op til en anden gruppe, f.eks. i en konkurrence situation
  • Forsøg på at køre alene fra en eller flere andre cykelryttere
  • Kørsel på mountainbike i forskelligt terræn
  • Kørsel i bjerge på landevejs racercykel
  • Du har sikkert hørt om det runde tråd på et eller andet tidspunkt i din tid som motions- eller konkurrence cykelrytter. Men hvad betyder dette begreb sådan helt præcist, og hvad kan du bruge det til?
Der er mange, rigtig mange endda, som aldrig udnytter de meget store fordel der ligger i, at træne det runde tråd ofte og benytte dette ”våben” som dit ekstra gear på cyklen.

Du får gode ben af at træne det runde trådFor den der har tålmodigheden og viljen til, at lære det ordentligt, kan der ligge utrolige resourser gemt ved, at benytte denne teknik.

Du har måske hørt om, at ”skrabe mudder af skoene på en kantsten”. Det er en sætning der blev opfundet af Greg Lemond tilbage i de sene 80’ere. Og det er faktisk præcis det du skal gøre! ”Skrab mudder af skoene på en kantsten” imens dine fødder sidder fastlåst i pedalen og bevar denne position af begge fødder under hele bevægelsen, lige fra du presser nedad med den ene fod og trækker op med den anden. Din hæl skal altså være omtrent vandret og helst endda lige under pedalens midt aksel.

Med fordel kan du øve dette igennem vinterperioden som en start, da det kræver særlig koncentration at starte på. Det bør trænes ofte, og kan være en del af din opvarmning. Det kræver nemlig ikke de store kræftanstrengelser, når man skal øve sig i teknikken.

Prøv at overholde følgende fokuspunkter:

Træn først øvelsen som en del af din opvarmning:
Forklaring: Det er en ny måde for dine muskler, at arbejde på, og det kræver tilvænning.Træn øvelsen i ca. 1 minut afbrudt af 1 minut med højere omdrejninger, så dine muskler løsnes op igen. Gentag øvelsen efter behov.

Maksimalt 60 rpm, omdrejninger i minuttet:
Forklaring: For hurtige omdrejninger kan sløre din koncentration omkring selve trådet. Din hjerne og dermed dine fødder har svært ved at følge med når det går stærkt.

Hold hastigheden nede, så du undgår for høj puls:
Forklaring: En forhøjet puls slører også din koncentration. Især når du starter på disse øvelser, kræver det fuld koncentration undervejs i hele trådet.

lance-pedalingFokusér på en fod ad gangen:
Forklaring: Hvis du føler øvelsen er svær, så kan du fokusere kun på en fod ad gangen. Den anden fod kan blot ”følge med rundt” uden du tillægger den nogen opmærksomhed. Træn begge fødder hver for sig i ca. 1 minut, og gå over til at træne begge fødder samtidigt når du er blevet fortrolig med øvelsen.

Træn eventuelt på ”home trainer”:
Forklaring: På en ”home trainer”, kan du selv bestemme hastighed, hårdhed og position. Du har også en særlig mulighed for eventuelt, at træne med en fod ad gangen. Det har den fordel, at du kan tillægge hele dit fokus på denne ene bevægelse.

Træk knæet op til styret:
Forklaring: For nogen fungerer denne fokusteknik bedre. Du bør som sagt holde hælen nede lidt under vandret. Når du fokuserer på, at foden skal op, og du derved trækker op i benet, bør du fokusere på, at knæet skal presses op imod styret på cyklen. Dette gøres samtidigt med, at foden bevares i den føromtalte position.

Efter 1-2 måneders træning, øg tid og hårdhed:
Forklaring: Senere i forløbet, gerne i den tidlige forårs træning, kan du begynde, at træne med lidt højere puls. Det er i disse situationer du som hovedregel vil kunne drage fordel af teknikken.
 

NYHEDSBREV



Få cykel TIPS og TRICKS sendt direkte til din email...Tilmeld dig her:

Modtag HTML?